det är PMS

Nu vet jag och det kanske inte är det rätta svaret på varför jag mår som jag gör men jag tror jag har hittat rätt. jag har PMS. Japp, inte vad jag trodde men fick en liten aning om att det kunde vara det när jag såg en reklam om PMS-piller. Har också läst på lite om ämnet och det verkar stämma.

info:
VAD ÄR PMS:
PMS betyder premenstruellt symptom och drabbar 6-7 procent av alla kvinnor i fertil ålder. Två procent lider av ännu svårare problem.PMS startar när östrogennivån i kroppen ökar samtidigt som progesteronnivån minskar. Detta inträffar alltid mellan ägglossning och en till två dagar innan mensen kommer.
Vilka är symptomen?
Humörsvängningar, illamående, fumlighet, minnesförlust, utmattning, yrsel, oro, kramper, migrän, koncentrationssvårigheter och så vidare. Man kan också få ont i brösten, öka i vikt, få problem med huden i form av acne eller känna sug efter fet och salt mat.
Hur behandlas det?
Antidepressiva läkemedel kan hjälpa mot de psykiska symptomen. Jättenattljusolja och vitaminer kan också hjälpa. Tänk också på vad du äter samt att motion frigör mycket lyckohormoner.


informationen har jag hittat på
aftonbladet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0